Zoo, Zoologicá zahrada, Unie zoo

Unie českých a slovenských zoologických zahrad, zoo

Úvodní strana  >  Kampaně

Co je nového

RSS
17.07. 2018 V Praze proběhne pátý ročník populárně vědecké konference o ochraně přírody
ZOO Liberec V Praze proběhne již pátý ročník mezinárodní populárně – vědecké konference o ochraně přírody. Ve dnech 25.-26. 9. 2018 se na půdě ...
17.07. 2018 Prvé mláďatá v skupine mary slaniskovej
ZOO Košice Novým druhom v košickej ZOO je od marca tohto roku mara slanisková (Dolichotis salinicola). V tom čase k nám počas rozsiahlejšieho transportu zo ...
10.07. 2018 V Zoo Praha začala stavba expozice pro „tasmánské čerty“
ZOO Praha Pražská zoo zahájila přípravné stavební práce na nové expozici australské fauny. Areál, který vyroste na jižní straně zoo, je inspirován ...
Archív novinek

Kalendář akcí

 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
        1
  2  3  4  5  6  7  8
  9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Kampaně

EAZA kampaň 2017 - 2019 - Silent forest

 

Novou kampaní na roky 2017 – 2019, kterou Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) vyhlásila na své výroční konferenci, je kampaň s názvem „Silent forest“, neboli Ztichlý les. Vůbec poprvé se v ní zoologické zahrady věnují skupině ptáků. Jak napovídá podtitul kampaně, konkrétní oblastí, na kterou se ochranářské aktivity zaměřují, jsou pěvci jihovýchodní Asie. Velká část druhů pěvců v této oblasti se totiž ocitá v krizi. Jejich početní stavy klesají zejména v důsledku odchytu pro chov v klecích a za účelem soutěží. Ty jsou v tomto regionu silně kulturně zakořeněny a jsou s nimi spojené také velké výhry.

Symboly kampaně se stalo 6 druhů pěvců – majna Rothschildova (Leucopsar rothschildi), loskuták velký (Gracula robusta), kraska krátkoocasá (Cissa thalassina), sojkovec dvoubarvý (Garrulax bicolor), bulbul korunkatý (Pycnonotus zeylanicus) a šáma bělořitná (Kittacincla malabarica).

Cílem kampaně:

- zvýšit povědomí o problematice úbytku pěvců nejen v rámci komunity zoologických zahrad, ale hlavně u široké veřejnosti

- získat finanční prostředky na různé projekty, mající za cíl zabránit vyhynutí ohrožených druhů ptáků v této části světa

- poskytnout nápady a informace, aby se v zoologických zahradách umožnilo environmentální vzdělávání o dané problematice

- poskytnout odborné znalosti, rady a pracovní síly na podporu záchranných programů v lidské péči a s tím spojenými výzkumnými aktivitami

- podporovat výzkumné podněty zaměřené na zlepšení vědeckých základů repatriačních programů.

 

ztichlylesjpg.jpg

 


Kampaň EAZA na roky 2016 a 2017 - Let it grow

Na roky 2016 - 2017 vyhlásila Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) kampaň s názvem Let it grow.

V této kampani se poprvé spojily tři velké evropské organizace. Kromě EAZA to jsou Evropská síť vědeckých center a muzeí - European network of science centres and museums (Ecsite) a Mezinárodní organizace botanických zahrad - Botanic Gardens Conservation International (BGCI). Jejich snahou je společně poukázat na ohrožení biodiverzity v původních evropských ekosystémech.

Cíle kampaně

Zvýšit povědomí veřejnosti o tom, co je to biodiverzita a proč je důležitá její ochrana pro udržení stabilních ekosystémů i pro existenci člověka.

Inspirovat skupiny a jednotlivce ke zřízení „kousku živé přírody“ ve svém okolí.

Monitorovat stav biodiverzity napříč Evropou a podporovat její zachování nebo zlepšení přírody.

Smyslem kampaně je zvýšení informovanosti veřejnosti, ale i organizací a podnikatelského sektoru v Evropě o rozmanitosti evropské přírody a nebezpečích, která jí v dusledku lidské činnosti hrozí. Během kampaně evropské zoologické zahrady upozorňují na skutečnost, že i evropské ekosystémy (nejen ty mimoevropské jako deštné pralesy) čelí ohrožení, podporují ochranu místní biodiverzity. Zvyšují také zájem široké veřejnosti o okolní prostředí a zapojují ji do místních měření biologické rozmanitosti po celém kontinentu. Poskytují inspiraci k jednoduchým, ale účinným krokům, jak se na zachování a zvyšování místní biodiverzity podílet. K ochraně biodiverzity pomáhá také Úmluva o biologické rozmanitosti AICHI (Biological Diversity’s AICHI).

Většina českých a slovenských zahrad se do kampaně zapojila a snaží se, aby se jejich návštěvníci dozvěděly o rozmanitosti evropské fauny a flóry, o tom, co ji ohrožuje. Z ruzných materiálu a během akcí se dozvědí i to, jak mohou zlepšit situaci ve svém okolí.

 

11-14-17-08-54-06-logojpg.jpg


 


EAZA kampaň 2013 + 2014 - OD PÓLU K PÓLU

Leták vydaný ke kampani ke stažení - možno a záhodno volně šířit v tištěné i elehtronické formě.

Další informace naleznete na www.poletopolecampaign.org

(pdf) Leták Pole To P(pdf) Letak Pole To Pole IN (1608,35kB) Ole OUT (7207,94kB)

 

nahled-outjpg.jpg



EAZA kampaň 2012 - JIHOVÝCHODNÍ ASIE

Velká zvířata mají málo prostoru. Připojte se co nejdříve a pomozte se záchranou klenotů jihovýchodní Asie

logo-2012jpg.jpg

UCSZOO se prostřednictvím svých členských zoo i v tomto roce zapojuje do kampaňových aktivit organizace EAZA (Evropská asociace zoo a akvárií).

I pro rok 2012 pokračuje EAZA v sérii pravidelných kampaní za ochranu přírody tradičním zjišťováním nejnutnějších celosvětových potřeb v této oblasti. Kampaň je poprvé společným dílem EAZA a komise IUCN pro přežití druhů (SSC IUCN). Jihovýchodní Asie je jedním z regionů s nejvyšší biodiverzitou na Zemi. Je obydlena druhy, které patří mezi ty nejznámější a nejobdivovanější na celé planetě. Jsou jimi například tygr sumaterský, slon indický a orangutan. Kampaň se však zaměří na některé z poněkud tajuplnějších druhů, jež se vyskytují v různých biotopech této oblasti, přičemž zdůrazňuje naši příležitost zajistit budoucnost i těmto tvorům.

Cílem kampaně jsou velké druhy této oblasti, vedené v Červené knize ohrožených druhů jako kriticky ohrožené či ohrožené. V době spuštění kampaně to čítá 162 druhy z asi 51 taxonomických čeledí napříč třídami ryb, plazů, ptáků i savců. Ty naši pomoc potřebují nejvíce. Tato nesmírná druhová škála zvířat žijících ve vodě i na souši skýtá možnost aktivního zapojení všem členů EAZA, a to včetně specializovaných zařízení jako akvárií a jiných, pro které je někdy zapojení jejich chovů do kampaně problematické. Každý z členů pečuje alespoň o jeden z určených 162 druhů, či druh blízce příbuzný z této oblasti, kterého lze využít jako zástupce jeho vzácnějšího příbuzného.

Symbolem letošní kampaně se stala saola – téměř mystické zvíře, které bývá nazýváno asijským jednorožcem. Z hlediska kampaně EAZA je to volba naprosto unikátní, neboť se jedná o živočicha, kterého nechová nikdo v Evropě a vlastně ani na světě. I další druhy v rámci našich předem vybraných projektů nejsou nijak známé, nicméně se jedná o zvířata, která nelze než obdivovat, jako je pangas velký, zoborožec žlutobradý či krokodýl siamský.

01-23-12-02-57-32-saola_david-hulsejpg.jpg


Smyslem kampaně je i zvýšení informovanosti veřejnosti, organizací i podnikatelského sektoru v Evropě o úžasných, avšak ohrožených živočišných druzích jihovýchodní Asie. Chce také ukázat, jak lze ochranářské problémy ovlivnit chováním spotřebitelů v Evropě. Nejdůležitější však je účel kampaně - shromáždit z výtěžku kampaňových akcí (konaných v zapojených evropských zoo a akváriích) nejméně 750 000 Euro na vytvoření fondu na financování projektů ochrany druhů, které v této oblasti žijí.

Těchto  750 000 € bude použito na přímé financování ochrany přírody. Toto je však pouze jeden z ochranářských přínosů – dalšími dvěma jsou příležitost vzdělávat širokou veřejnost zemí Evropské unie v otázce kritického stavu vymírání, jemuž čelí velké druhy zvířat jihovýchodní Asie, a také vedení politického dialogu s ES či EU a případně i jinými organizacemi, jako např. ASEAN. Návaznými přínosy mohou být zvýšení zapojení institucí EAZA v oblasti ochrany vysoce ohrožených druhů jihovýchodní Asie ex situ a podobně.

České a slovenské zoologické zahrady sdružené v UCSZOO se do kampaně aktivně zapojí a budou se snažit, aby se jejich návštěvníci dozvěděli o divech živočišné říše v tomto koutě světa, i o tom, jak jejich úděl zlepšit.
Děkujeme za podporu.

 

bornean-orang-3_jonathan-kellyjpg.JPG

Cílem kampaně je získat v Evropě 750 000 € na přímé financování ochrany přírody. Toto je však pouze jeden z jejích ochranářských přínosů – dalšími dvěma jsou příležitost vzdělávat širokou veřejnost zemí Evropské unie v otázce kritického stavu vymírání, jemuž čelí velké druhy zvířat jihovýchodní Asie, a také vedení politického dialogu s ES či EU a případně i jinými organizacemi, jako např. ASEAN. Návaznými přínosy mohou být zvýšení zapojení institucí EAZA v oblasti ochrany vysoce ohrožených druhů jihovýchodní Asie ex situ a podobně.

khin-myo-myo,rakhine-2010-733jpg.jpg

 

whitebellied-heron5_hukaung_rob-tizardjpg.jpg

 

Náš leták vydaný ke kampani ( ke stažení pro tisk a další šíření  zde pod náhledy /JPG/)

letak_jv_asie_injpg.jpg

letak_jv_asie_out_ucszoojpg.jpg

(jpg) Leták kampan JV Asie 2013 (1198,79kB)

(jpg) Leták kampan JV Asie 2013_2 (1403,85kB)

 

Více info na www.southeastasiacampaign.org