Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Kampaně |
EAZA kampaň 2020-2021 "Which Fish?"
Další kampaň EAZA, vyhlášena pro období 2020/21, nese název Which Fish?, a je zaměřena na ochranu moří. Oceány pokrývají 70 % povrchu naší planety a jsou nepostradatelným zdrojem potravy pro milióny lidí. Lidská činnost jako je intenzivní rybolov, destruktivní rybářské způsoby lovu a znečištění moří jsou největšími hrozbami pro oceány. Kampaň chce ukázat lidem, jak komerční aktivity poškozují životní prostředí mořských druhů. Zoologické zahrady a akvária budou povzbuzovat návštěvníky k činům, které pomohou zachovat biodiverzitu moří.
Kampaň si stanovila 3 cíle. Snížit tlak na nadměrně lovené populace ryb a podpořit spotřebu přehlížených druhů. Krmit zvířata rybami z udržitelných zdrojů (sádky, akvakultury). Rozšířit sbírky zoo a akvárií o nové, ohrožené druhy a zvýšit jejich populace chovem v lidské péči.
Více o kampani najdete na: https://whichfish.eu/
EAZA kampaň 2017 - 2019 - Silent forest
Novou kampaní na roky 2017 – 2019, kterou Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) vyhlásila na své výroční konferenci, je kampaň s názvem „Silent forest“, neboli Ztichlý les. Vůbec poprvé se v ní zoologické zahrady věnují skupině ptáků. Jak napovídá podtitul kampaně, konkrétní oblastí, na kterou se ochranářské aktivity zaměřují, jsou pěvci jihovýchodní Asie. Velká část druhů pěvců v této oblasti se totiž ocitá v krizi. Jejich početní stavy klesají zejména v důsledku odchytu pro chov v klecích a za účelem soutěží. Ty jsou v tomto regionu silně kulturně zakořeněny a jsou s nimi spojené také velké výhry. Symboly kampaně se stalo 6 druhů pěvců – majna Rothschildova (Leucopsar rothschildi), loskuták velký (Gracula robusta), kraska krátkoocasá (Cissa thalassina), sojkovec dvoubarvý (Garrulax bicolor), bulbul korunkatý (Pycnonotus zeylanicus) a šáma bělořitná (Kittacincla malabarica). Cílem kampaně: - zvýšit povědomí o problematice úbytku pěvců nejen v rámci komunity zoologických zahrad, ale hlavně u široké veřejnosti - získat finanční prostředky na různé projekty, mající za cíl zabránit vyhynutí ohrožených druhů ptáků v této části světa - poskytnout nápady a informace, aby se v zoologických zahradách umožnilo environmentální vzdělávání o dané problematice - poskytnout odborné znalosti, rady a pracovní síly na podporu záchranných programů v lidské péči a s tím spojenými výzkumnými aktivitami - podporovat výzkumné podněty zaměřené na zlepšení vědeckých základů repatriačních programů.
Kampaň EAZA na roky 2016 a 2017 - Let it growNa roky 2016 - 2017 vyhlásila Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) kampaň s názvem Let it grow.
V této kampani se poprvé spojily tři velké evropské organizace. Kromě EAZA to jsou Evropská síť vědeckých center a muzeí - European network of science centres and museums (Ecsite) a Mezinárodní organizace botanických zahrad - Botanic Gardens Conservation International (BGCI). Jejich snahou je společně poukázat na ohrožení biodiverzity v původních evropských ekosystémech.
Cíle kampaně • Zvýšit povědomí veřejnosti o tom, co je to biodiverzita a proč je důležitá její ochrana pro udržení stabilních ekosystémů i pro existenci člověka. • Inspirovat skupiny a jednotlivce ke zřízení „kousku živé přírody“ ve svém okolí. • Monitorovat stav biodiverzity napříč Evropou a podporovat její zachování nebo zlepšení přírody.
Smyslem kampaně je zvýšení informovanosti veřejnosti, ale i organizací a podnikatelského sektoru v Evropě o rozmanitosti evropské přírody a nebezpečích, která jí v dusledku lidské činnosti hrozí. Během kampaně evropské zoologické zahrady upozorňují na skutečnost, že i evropské ekosystémy (nejen ty mimoevropské jako deštné pralesy) čelí ohrožení, podporují ochranu místní biodiverzity. Zvyšují také zájem široké veřejnosti o okolní prostředí a zapojují ji do místních měření biologické rozmanitosti po celém kontinentu. Poskytují inspiraci k jednoduchým, ale účinným krokům, jak se na zachování a zvyšování místní biodiverzity podílet. K ochraně biodiverzity pomáhá také Úmluva o biologické rozmanitosti AICHI (Biological Diversity’s AICHI). Většina českých a slovenských zahrad se do kampaně zapojila a snaží se, aby se jejich návštěvníci dozvěděly o rozmanitosti evropské fauny a flóry, o tom, co ji ohrožuje. Z ruzných materiálu a během akcí se dozvědí i to, jak mohou zlepšit situaci ve svém okolí.
EAZA kampaň 2013 + 2014 - OD PÓLU K PÓLU
Leták vydaný ke kampani ke stažení - možno a záhodno volně šířit v tištěné i elehtronické formě. Další informace naleznete na www.poletopolecampaign.org
EAZA kampaň 2012 - JIHOVÝCHODNÍ ASIEVelká zvířata mají málo prostoru. Připojte se co nejdříve a pomozte se záchranou klenotů jihovýchodní AsieUCSZOO se prostřednictvím svých členských zoo i v tomto roce zapojuje do kampaňových aktivit organizace EAZA (Evropská asociace zoo a akvárií). I pro rok 2012 pokračuje EAZA v sérii pravidelných kampaní za ochranu přírody tradičním zjišťováním nejnutnějších celosvětových potřeb v této oblasti. Kampaň je poprvé společným dílem EAZA a komise IUCN pro přežití druhů (SSC IUCN). Jihovýchodní Asie je jedním z regionů s nejvyšší biodiverzitou na Zemi. Je obydlena druhy, které patří mezi ty nejznámější a nejobdivovanější na celé planetě. Jsou jimi například tygr sumaterský, slon indický a orangutan. Kampaň se však zaměří na některé z poněkud tajuplnějších druhů, jež se vyskytují v různých biotopech této oblasti, přičemž zdůrazňuje naši příležitost zajistit budoucnost i těmto tvorům. Symbolem letošní kampaně se stala saola – téměř mystické zvíře, které bývá nazýváno asijským jednorožcem. Z hlediska kampaně EAZA je to volba naprosto unikátní, neboť se jedná o živočicha, kterého nechová nikdo v Evropě a vlastně ani na světě. I další druhy v rámci našich předem vybraných projektů nejsou nijak známé, nicméně se jedná o zvířata, která nelze než obdivovat, jako je pangas velký, zoborožec žlutobradý či krokodýl siamský.
Těchto 750 000 € bude použito na přímé financování ochrany přírody. Toto je však pouze jeden z ochranářských přínosů – dalšími dvěma jsou příležitost vzdělávat širokou veřejnost zemí Evropské unie v otázce kritického stavu vymírání, jemuž čelí velké druhy zvířat jihovýchodní Asie, a také vedení politického dialogu s ES či EU a případně i jinými organizacemi, jako např. ASEAN. Návaznými přínosy mohou být zvýšení zapojení institucí EAZA v oblasti ochrany vysoce ohrožených druhů jihovýchodní Asie ex situ a podobně. České a slovenské zoologické zahrady sdružené v UCSZOO se do kampaně aktivně zapojí a budou se snažit, aby se jejich návštěvníci dozvěděli o divech živočišné říše v tomto koutě světa, i o tom, jak jejich úděl zlepšit.
Cílem kampaně je získat v Evropě 750 000 € na přímé financování ochrany přírody. Toto je však pouze jeden z jejích ochranářských přínosů – dalšími dvěma jsou příležitost vzdělávat širokou veřejnost zemí Evropské unie v otázce kritického stavu vymírání, jemuž čelí velké druhy zvířat jihovýchodní Asie, a také vedení politického dialogu s ES či EU a případně i jinými organizacemi, jako např. ASEAN. Návaznými přínosy mohou být zvýšení zapojení institucí EAZA v oblasti ochrany vysoce ohrožených druhů jihovýchodní Asie ex situ a podobně.
Náš leták vydaný ke kampani ( ke stažení pro tisk a další šíření zde pod náhledy /JPG/)
Více info na www.southeastasiacampaign.org
|