Zoo, Zoologicá zahrada, Unie zoo

Unie českých a slovenských zoologických zahrad, zoo

Úvodní strana  >  Kampaně

Co je nového

RSS
19.06. 2020 Velká radost. Jeřábi s vysílačkami se vrátili domů
ZOO Brno Další důležitý a velmi pozitivní posun zaznamenal repatriační program jeřábů mandžuských a daurských. Dva uměle odchovaní ptáci doletěli ...
11.06. 2020 Nový domov pro kotuly v Zoo Praha
ZOO Praha Pro kotuly veverovité vznikl v dolní části Zoo Praha nový domov. Návštěvníci tak nyní mají možnost pozorovat dovádění tlupy těchto čilých ...
11.06. 2020 Zoo Praha otevřela Darwinův kráter
ZOO Praha V sobotu 30. května, byla v Zoo Praha otevřena nová expozice tasmánské a australské fauny – Darwinův kráter. Představují se zde více než ...
Archív novinek

Kalendář akcí

 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
    1  2  3  4  5
  6  7  8  9101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kampaně

EAZA kampaň 2020-2021 "Which Fish?"

 

Další kampaň EAZA, vyhlášena pro období 2020/21, nese název Which Fish?, a je zaměřena na ochranu moří. Oceány pokrývají 70 % povrchu naší planety a jsou nepostradatelným zdrojem potravy pro milióny lidí. Lidská činnost jako je intenzivní rybolov, destruktivní rybářské způsoby lovu a znečištění moří jsou největšími hrozbami pro oceány. Kampaň chce ukázat lidem, jak komerční aktivity poškozují životní prostředí mořských druhů. Zoologické zahrady a akvária budou povzbuzovat návštěvníky k činům, které pomohou zachovat biodiverzitu moří.

Kampaň si stanovila 3 cíle. Snížit tlak na nadměrně lovené populace ryb a podpořit spotřebu přehlížených druhů. Krmit zvířata rybami z udržitelných zdrojů (sádky, akvakultury). Rozšířit sbírky zoo a akvárií o nové, ohrožené druhy a zvýšit jejich populace chovem v lidské péči.

Více o kampani najdete na: https://whichfish.eu/

 

Which Fish?

EAZA kampaň 2017 - 2019 - Silent forest

 

Novou kampaní na roky 2017 – 2019, kterou Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) vyhlásila na své výroční konferenci, je kampaň s názvem „Silent forest“, neboli Ztichlý les. Vůbec poprvé se v ní zoologické zahrady věnují skupině ptáků. Jak napovídá podtitul kampaně, konkrétní oblastí, na kterou se ochranářské aktivity zaměřují, jsou pěvci jihovýchodní Asie. Velká část druhů pěvců v této oblasti se totiž ocitá v krizi. Jejich početní stavy klesají zejména v důsledku odchytu pro chov v klecích a za účelem soutěží. Ty jsou v tomto regionu silně kulturně zakořeněny a jsou s nimi spojené také velké výhry.

Symboly kampaně se stalo 6 druhů pěvců – majna Rothschildova (Leucopsar rothschildi), loskuták velký (Gracula robusta), kraska krátkoocasá (Cissa thalassina), sojkovec dvoubarvý (Garrulax bicolor), bulbul korunkatý (Pycnonotus zeylanicus) a šáma bělořitná (Kittacincla malabarica).

Cílem kampaně:

- zvýšit povědomí o problematice úbytku pěvců nejen v rámci komunity zoologických zahrad, ale hlavně u široké veřejnosti

- získat finanční prostředky na různé projekty, mající za cíl zabránit vyhynutí ohrožených druhů ptáků v této části světa

- poskytnout nápady a informace, aby se v zoologických zahradách umožnilo environmentální vzdělávání o dané problematice

- poskytnout odborné znalosti, rady a pracovní síly na podporu záchranných programů v lidské péči a s tím spojenými výzkumnými aktivitami

- podporovat výzkumné podněty zaměřené na zlepšení vědeckých základů repatriačních programů.

 

ztichlylesjpg.jpg

 

Kampaň EAZA na roky 2016 a 2017 - Let it grow

Na roky 2016 - 2017 vyhlásila Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) kampaň s názvem Let it grow.

V této kampani se poprvé spojily tři velké evropské organizace. Kromě EAZA to jsou Evropská síť vědeckých center a muzeí - European network of science centres and museums (Ecsite) a Mezinárodní organizace botanických zahrad - Botanic Gardens Conservation International (BGCI). Jejich snahou je společně poukázat na ohrožení biodiverzity v původních evropských ekosystémech.

Cíle kampaně

Zvýšit povědomí veřejnosti o tom, co je to biodiverzita a proč je důležitá její ochrana pro udržení stabilních ekosystémů i pro existenci člověka.

Inspirovat skupiny a jednotlivce ke zřízení „kousku živé přírody“ ve svém okolí.

Monitorovat stav biodiverzity napříč Evropou a podporovat její zachování nebo zlepšení přírody.

Smyslem kampaně je zvýšení informovanosti veřejnosti, ale i organizací a podnikatelského sektoru v Evropě o rozmanitosti evropské přírody a nebezpečích, která jí v dusledku lidské činnosti hrozí. Během kampaně evropské zoologické zahrady upozorňují na skutečnost, že i evropské ekosystémy (nejen ty mimoevropské jako deštné pralesy) čelí ohrožení, podporují ochranu místní biodiverzity. Zvyšují také zájem široké veřejnosti o okolní prostředí a zapojují ji do místních měření biologické rozmanitosti po celém kontinentu. Poskytují inspiraci k jednoduchým, ale účinným krokům, jak se na zachování a zvyšování místní biodiverzity podílet. K ochraně biodiverzity pomáhá také Úmluva o biologické rozmanitosti AICHI (Biological Diversity’s AICHI).

Většina českých a slovenských zahrad se do kampaně zapojila a snaží se, aby se jejich návštěvníci dozvěděly o rozmanitosti evropské fauny a flóry, o tom, co ji ohrožuje. Z ruzných materiálu a během akcí se dozvědí i to, jak mohou zlepšit situaci ve svém okolí.

 

11-14-17-08-54-06-logojpg.jpg


 

EAZA kampaň 2013 + 2014 - OD PÓLU K PÓLU

Leták vydaný ke kampani ke stažení - možno a záhodno volně šířit v tištěné i elehtronické formě.

Další informace naleznete na www.poletopolecampaign.org

(pdf) Leták Pole To P(pdf) Letak Pole To Pole IN (1608,35kB) Ole OUT (7207,94kB)

 

nahled-outjpg.jpg

EAZA kampaň 2012 - JIHOVÝCHODNÍ ASIE

Velká zvířata mají málo prostoru. Připojte se co nejdříve a pomozte se záchranou klenotů jihovýchodní Asie

logo-2012jpg.jpg

UCSZOO se prostřednictvím svých členských zoo i v tomto roce zapojuje do kampaňových aktivit organizace EAZA (Evropská asociace zoo a akvárií).

I pro rok 2012 pokračuje EAZA v sérii pravidelných kampaní za ochranu přírody tradičním zjišťováním nejnutnějších celosvětových potřeb v této oblasti. Kampaň je poprvé společným dílem EAZA a komise IUCN pro přežití druhů (SSC IUCN). Jihovýchodní Asie je jedním z regionů s nejvyšší biodiverzitou na Zemi. Je obydlena druhy, které patří mezi ty nejznámější a nejobdivovanější na celé planetě. Jsou jimi například tygr sumaterský, slon indický a orangutan. Kampaň se však zaměří na některé z poněkud tajuplnějších druhů, jež se vyskytují v různých biotopech této oblasti, přičemž zdůrazňuje naši příležitost zajistit budoucnost i těmto tvorům.

Cílem kampaně jsou velké druhy této oblasti, vedené v Červené knize ohrožených druhů jako kriticky ohrožené či ohrožené. V době spuštění kampaně to čítá 162 druhy z asi 51 taxonomických čeledí napříč třídami ryb, plazů, ptáků i savců. Ty naši pomoc potřebují nejvíce. Tato nesmírná druhová škála zvířat žijících ve vodě i na souši skýtá možnost aktivního zapojení všem členů EAZA, a to včetně specializovaných zařízení jako akvárií a jiných, pro které je někdy zapojení jejich chovů do kampaně problematické. Každý z členů pečuje alespoň o jeden z určených 162 druhů, či druh blízce příbuzný z této oblasti, kterého lze využít jako zástupce jeho vzácnějšího příbuzného.

Symbolem letošní kampaně se stala saola – téměř mystické zvíře, které bývá nazýváno asijským jednorožcem. Z hlediska kampaně EAZA je to volba naprosto unikátní, neboť se jedná o živočicha, kterého nechová nikdo v Evropě a vlastně ani na světě. I další druhy v rámci našich předem vybraných projektů nejsou nijak známé, nicméně se jedná o zvířata, která nelze než obdivovat, jako je pangas velký, zoborožec žlutobradý či krokodýl siamský.

01-23-12-02-57-32-saola_david-hulsejpg.jpg


Smyslem kampaně je i zvýšení informovanosti veřejnosti, organizací i podnikatelského sektoru v Evropě o úžasných, avšak ohrožených živočišných druzích jihovýchodní Asie. Chce také ukázat, jak lze ochranářské problémy ovlivnit chováním spotřebitelů v Evropě. Nejdůležitější však je účel kampaně - shromáždit z výtěžku kampaňových akcí (konaných v zapojených evropských zoo a akváriích) nejméně 750 000 Euro na vytvoření fondu na financování projektů ochrany druhů, které v této oblasti žijí.

Těchto  750 000 € bude použito na přímé financování ochrany přírody. Toto je však pouze jeden z ochranářských přínosů – dalšími dvěma jsou příležitost vzdělávat širokou veřejnost zemí Evropské unie v otázce kritického stavu vymírání, jemuž čelí velké druhy zvířat jihovýchodní Asie, a také vedení politického dialogu s ES či EU a případně i jinými organizacemi, jako např. ASEAN. Návaznými přínosy mohou být zvýšení zapojení institucí EAZA v oblasti ochrany vysoce ohrožených druhů jihovýchodní Asie ex situ a podobně.

České a slovenské zoologické zahrady sdružené v UCSZOO se do kampaně aktivně zapojí a budou se snažit, aby se jejich návštěvníci dozvěděli o divech živočišné říše v tomto koutě světa, i o tom, jak jejich úděl zlepšit.
Děkujeme za podporu.

 

bornean-orang-3_jonathan-kellyjpg.JPG

Cílem kampaně je získat v Evropě 750 000 € na přímé financování ochrany přírody. Toto je však pouze jeden z jejích ochranářských přínosů – dalšími dvěma jsou příležitost vzdělávat širokou veřejnost zemí Evropské unie v otázce kritického stavu vymírání, jemuž čelí velké druhy zvířat jihovýchodní Asie, a také vedení politického dialogu s ES či EU a případně i jinými organizacemi, jako např. ASEAN. Návaznými přínosy mohou být zvýšení zapojení institucí EAZA v oblasti ochrany vysoce ohrožených druhů jihovýchodní Asie ex situ a podobně.

khin-myo-myo,rakhine-2010-733jpg.jpg

 

whitebellied-heron5_hukaung_rob-tizardjpg.jpg

 

Náš leták vydaný ke kampani ( ke stažení pro tisk a další šíření  zde pod náhledy /JPG/)

letak_jv_asie_injpg.jpg

letak_jv_asie_out_ucszoojpg.jpg

(jpg) Leták kampan JV Asie 2013 (1198,79kB)

(jpg) Leták kampan JV Asie 2013_2 (1403,85kB)

 

Více info na www.southeastasiacampaign.org

 


 

Pneumatiky Sava za příznivé ceny. Manažerské kurzy kvalitně Přebalovací pult levně .